Thursday, January 28, 2010

iGod

Започвам със следното уточнение- това ще е сериозен пост, породен от възмущението ми от нещо, случило се наскоро. Ще има правописни грешки. Ще има неща, които не ви интересуват. Ако не ти се чете не чети, ето почвам, римите измислям за вас.


Преди има няма няколко дни, apple официално представи новата си джаджа, наречена iPad. Какво всъщност представлява тъз машинка. Бяла е, тънка, има голям телевизор, няма клавиатура, управлява се с мазни пръсти - до тук всичко, което може да се очаква от тях, браво Ябълка, свършили сте си работата. В основата си иПада е голям иФон, който може да прави повече работи от телефона, но е по-малко по размер от лаптоп и не може да изпълнява сложни производителни фунции, с една думата, иПада е предназначен основно за забавление- гледане на филми, ровене в нета, ей такива неща. Нищо толкова специално или революционно, просто липсващото звено между кампютера и джиесема (24 часа биха го написали така).

Защо тогава съм разтревожен от производството и най-вече продажбата, на нещо абсолютно ненужно, имащо за цел да създаде и в последствие запълни една от малкото празни ниши на технологичния пазар?

Както сигурно ви е направило впечатление, вече с години Ябълка се опитва да наложи в общественото пространство точно определен имидж - на фирма произвеждаща продукти за Хубави хора. В рекламните си кампании до тук, фирмата залага на това, че продуктите са и естествени и пасват спрямо човешката интуиция и начин на работа, а с минималистичния си и опростен дизайн, Ябълка се опитва да акцентира върху простото правило в природата около нас. Повечето създания на Ейва следват концепцията за хармонични форми и максимална фунционалност - листата на дърветата имат такава обикновена и красива форма, защото с нея биха упражнявали функцията си по-възможно най-добрия начин. Та те така и изобретенията на Ябълката - опростени в дизайна си, следващи идеята за интуитивност във функционалността си. Хора, имащи Ябълкови лаптопи с гордост ги отварят по лекции, носят ги в специални калъфчета, за да не се драска бялото покритие, никога не си спират звука, за да може при стартиране да се чуе харектерното БОНННГ, сигнализиращо присъствие на Хубав човек в помещението. В края на краищата, продуктите на Ябълката са просто един social statement, моден аксесуар с излишно завишена цена, нямаща конкретна обвързаност с техническите характеристики и качества на продукта. Идеята за хармония се прокрадва в аргументацията на всеки върл ябълков фен, че понеже софтвара и хардвара в неговия лаптоп са едно неделимо цяло, неговата машина, освен че е бяла и лъскава, освен че има готина светеща отхапана ябълка на капака, копчета светещи в меко синьо...да, освен всичко това, неговия лаптоп е по-добър от твоя.

Да не забравяме и трогателната история на директора на фирмата, Стив Джобс. Човек като всеки един от нас, следвал мечтите си, заебал следването си, за да отвори фирма, разбира се в гараж. История за щастието, за красотата на труда, за случайностите и за сериозните човешки драми. Стив Джобс е пример за това, че трябва да вярваме в хубавите неща, да бъдем Хъбави хора, които дават парите си за Хубави продукти, защото ако много силно вярваме, може да ни се случи нещо Хубаво и живота да бъде също толкова благосклонен към нас колкото е бил към него.

Ябълката, историята на фирмата и човека стоящ зад нея, нейният пророк, имат за цел да ни научат че Хубавото, все пак ще победи накрая, а продуктите, всичко, което Ябълката прави, е ориентирано към вас, към нас, мили Хора, за да бъде нашият живот изпълнен с хубост, естетика, природа и хармония. И повярвайте ми, всичко това няма нищо общо с капитализъм, елитизъм, класово разделение, империализъм, разрушаване на пазари и други подобни профанни думи, които макар че съм сигурен че Стив Джобс знае, защото е умен и хубав човек, никога не би използвал за да категоризира Ябълката.

Но нека се върнем на последното творение на Ябълката. Ако трябва да бъда честен бих напълно пропуснал съществуването му, ако не бях случайно попаднал на промоклипчето на това...нещо, в youtube. В чисто научен интерес, а и за по-добро разбиране на този пост, ви моля да му фърлите и вие едно око:
http://www.youtube.com/watch?v=0tjtrZl7sdQ
Обърнете внимание на дребните детайли - интервютата на бял фон, холивудската музика, всичко създава приятното усещане за едно прекрасно бъдеще и чист свят за нас и нашите деца. Всичко наистина звучи като речта на Нелсон Мандела, по повод 90тия му рожден ден, а думите изречени от всички тези млади, хубави преуспели директори наистина ни убеждават, че доброто Утре, за което всички толкова копнеем, най-после е дошло при нас, спасението, революцията, триумфът на нашето общество и на нас като индивиди, най- накрая е придобил реални измерения. Няма да лъжа, това клипче ме отврати тотално и със сигурност последното нещо което успя да постигне е да събуди някакъв интерес у мен към въпросния иПад. Но кратките демонстрации във видеото и солидната аргументация "it just is! OMG, this is it !" преобръщат представите ми за функционалност. Младите директорчета със страст, жоржганчески възторг и жестикулации се опитват да ни обедят, колко близък, колко естествен до нас е този продукт, колко интуитвна е работата с него. Което разбира се поражда логичния въпрос- ако този продукт е толкова близък до човека, толкова определящ и сходен с механиката на неговите движения и начина му на работа, що за същество съм аз, ако това не ми харесва. Ябълката с нейното поредно творение прави крачка към моделирането ни като хора и индивидуалности, лансирайки идеите си за човешка интуиция, съграждайки образа на модерния, на Хубавия човек.

Не е изненада, че поклонниците на Ябълката се увеличават със всеки изминал ден, а хората боготворящи пророчеството на Стив Джобс, стават все по-фанатизирани в манията си и следват все по-плътно модела за човек, който Ябълката им налага. Ествествено цената на новия иПад се засяга само един път в промото и то с аргументацията, че новото дете на Ябълката е достъпно за всеки. Разбира се, парите изобщо не са фактор в идеологията ни за един свят на хармония и стремеж към Хубавия човек, а Ябълката не мисли за финансови печалби, нейната единствена цел е да съгради един прекрасен бял стерилен свят, в който да живеят ябълковите хора...

1 comment:

kartovka said...

lets redisign reimagine and rebuild it all!!!!1!!